Kristna Tv Program med Bibeln i Centrum

TV for kropp, sinn og sjel

  • English
  • Norsk Nynorsk
  • Svenska

LifeStyleMini

Twilight: Kjærlighet sterkere enn blod

”Jeg er verdens farligste jeger. Alt ved meg tiltrekker deg… Jeg er designet til å drepe… Jeg ville drepe deg. I hele mitt liv har jeg aldri ønsket et menneskes blod så sterkt… Lukten din, den er som et rusmiddel for meg. Du er like som mitt eget, personlige heroinmerke.” Dette sier den kjekke vampyren, Edward Cullen, til den 17 år gamle bergtatte beundreren hans, Bella Swan, i serien Twilight, som ble en knallsuksess. Hva er det egentlig med Twilight? Vampyrer er jo bare oppspinn, ikke sant? Eller…
 

SLIK STARTET DET

Alt startet en mørk kveld – den 1. juni 2003, for å være nøyaktig – da en ukjent, hjemmeværende Arizona-mamma ved navn Stephenie Meyer hadde en mystisk drøm. På sin offisielle hjemmeside forteller Meyer: ”Neste morgen våknet jeg etter å ha hatt en veldig levende drøm. I drømmen var det to personer som hadde en intens samtale på ei eng inne i en skog. En av disse personene var ei helt vanlig jente. Den andre personen var en fantastisk vakker og funklende vampyr. De diskuterte de vanskelighetene de nå sto overfor fordi A) de holdt på å forelske seg i hverandre mens B) vampyren var spesielt tiltrukket av lukten fra blodet hennes og hadde store problemer med å beherske seg for ikke å drepe henne umiddelbart.” (*)
 
Drømmen var så overbevisende at da Meyer våknet, skrev hun som om hun skulle være truffet av lynet. Til familiens store overraskelse, ga den tvangsmessige skrivingen hennes i løpet av kort tid både en innbringende kontrakt med et forlag (nå er hun veldig rik) og produksjon av hele fire romantiske vampyr-romaner (Twilight-sagaen). Den resulterte også i at hver bok blir filmatisert. Twilight er utrolig populær, og er nå større enn Harry Potter. Alt sammen virker så… mystisk og overnaturlig. Er det?
 
Er det mulig at usynlige krefter jobber bak kulissene? La oss se nærmere på det. Noe uhyggelig foregår her. Det er et faktum at utallige tenåringer ikke bare har blitt fascinert av vampyr-romaner og -filmer, men interessen for å drikke ekte blod stiger også. Bare gjør et googlesøk på Sean Hannity´s rapport: ”Night Neighbors: Members Of America’s Vampire Subculture Could Be Living Right Under Your Nose” (Nattens naboer: Medlemmer av Amerikas vampyrsubkultur bor kanskje rett under nesa di), eller historien på ABC News: ”Real Life Vampires: Who Are They?” (Ekte vampyrer: Hvem er de?). Det du finner, kommer nok til å overraske deg. Ekte vampyrisme har sprunget ut av kisten, og virkelige mennesker eksperimenterer med å drikke ekte blod. Det er en mørk trend.
 

ADVARSLER FRA GAMMEL TID

Vet du hva Bibelen sier om å svelge blod? For det første blir denne praksis rett og slett forbudt (3 Mosebok 17,10; Apostlenes gjerninger 15,20). For det andre er det forbundet med okkultismens mystiske verden. Gud advarte folket sitt: ”Dere skal ikke spise noe med blodet i. Dere skal ikke drive med spådomskunster og tegntyding” (3 Mosebok 19,26). ”Spådomskunster” og ”tegntyding” er okkulte øvelser. Skriften kobler det å svelge blod sammen med okkultisme, og med god grunn. På Bibelens tid praktiserte ofte bloddrikkerne trolldom, og den samme koblingen eksisterer i dag. I Twilight har Edward Cullen synske evner, hvor han kan lese tanker og til og med er medlem av ”The Olympic Coven”. ”Coven” er en betegnelse på trolldomskunster eller heksesabbat. Det er den samme, gamle historien.
 
Når man graver dypt i Bibelens hellige sider, dukker sannheten om en stor krig opp. Den er ukjent for de fleste, men raser akkurat nå mellom Gud og en fallen engel, ”Lucifer”, og i bunn og grunn dreier den seg om et budskap om blod. På en skjebnesvanger torsdags kveld for nesten to tusen år siden ga en mann som het Jesus Kristus saften av pressede druer til sine disipler, inne i et lite rom i Jerusalem. Han alene forstod hele meningen med den søte eliksiren. ”For dette er mitt blod, paktens blod, som utøses for mange til syndenes forlatelse” (Evangeliet etter Matteus 26,28). Jesus sendte ikke rundt ekte menneskeblod, men druejuice som representerte hans forestående offer for verdens synder.
 
Dagen etter var han død, korsfestet mellom to røvere. Mens han hang på korset, ble treverket som holdt den beseirede kroppen oppe, gjennomtrukket av blodet hans, dråpe for dråpe. Hva betyr alt dette her? Bibelen forklarer mysteriet: ”… Kristus døde for våre synder etter skriftene” (1 Korinterbrevet 15,3). Den siste boka i Bibelen identifiserer dem som overvant en usynlig fiende. Legg merke til dette: ”De har seiret over ham i kraft av Lammets [Jesus Kristus] blod…” (Åpenbaringen 12,11). Dette betyr at vi ”syndere” (som har brutt Guds lov) ennå har mulighet for å komme inn i Himmelen på grunn av Jesu Kristi, Guds Sønns, offer. Det skjer gjennom fortjenesten av den kongelige substansen som han har utgytt på korset. Djevelen vet dette, og han hater Kristi blod. Det er derfor han ga Stephenie Meyer den drømmen, og det er derfor han fascinerer vår generasjon med trolldom, vampyrisme og til og med drikking av ekte blod. ”Alt for å lure synderne bort fra Jesu Kristi blod!”, hvisker han slu. Den stjernestatus som Twilight har fått, viser at strategien har blitt en satanisk suksess.
 

BLODOVERFØRING

Tiltrekningskraften i Twilight er todelt. Den enedelen er en fengslende beretning om vampyrer og varulver, den andre delen er en hjerterørende kjærlighetshistorie om Edward og Bella. I boka til Robert Coleman, Written in Blood, overvant en ung gutt, Johnny, en dødelig sykdom. Dessverre ble lillesøsteren hans, Mary, smittet, og var døden nær. ”Hun trenger en blodoverføring, ellers dør hun,” fortalte legen foreldrene, ”og Johnnys blod er helt perfekt! Han har jo allerede overvunnet sykdommen.” Alles øyne vendte seg mot den lille gutten. ”Vil du gi blodet ditt?”, spurte foreldrene ham, fremdeles med tårer i øynene. Johnny nølte. Så begynte underleppa hans å skjelve. ”Jo da”, hvisket han til slutt, ”hun er søsteren min!”. Så dro de til sykehuset i all hast. Johnny og Mary ble lagt ved siden av hverandre i separate senger. Kroppen til Johnny var sunn og sterk, mens Mary lå blek og ynkelig. Ingen av dem sa noe. Idet øynene deres møttes, smilte broren til henne. De ble koblet til små slanger, Johnny fikk en nål i armen, og den røde væsken begynte å strømme. Da overføringen var over, brøt Johnny stillheten med skjelvende stemme og spurte doktoren: ”Når er det jeg dør?”. Først da innså doktoren hvorfor underleppa til gutten skalv da han hadde gått med på blodoverføringen. Ved å gi av sitt eget blod, trodde Johnny at han ofret livet for lillesøsteren. Likevel var han villig til å gjennomføre det, fordi han elsket henne. Det at han gav sitt eget blod, var det ultimative bevis på dette.
 

DITT VALG

Kjære leser, i dag er det en annen som gjerne vil vinne hjertet ditt. Han heter Jesus Kristus. Vampyrer tar blod, men Han har gitt blodet sitt for deg. Tre dager senere stod han opp igjen fra døden. Tro meg, hans kjærlighet er bedre enn noen vampyrs, inkludert Edwards. Hans blod alene kan redde deg. I dag har du anledning til å angre dine synder og stole på Jesus Kristus (Apostlenes Gjerninger 20,21). I disse siste dager før han kommer tilbake (Evangeliet etter Johannes 14,3), må du ikke la Lucifer lede hjertet ditt mot feil type blod.
 
*http://www.stepheniemeyer.com/twilight.html
 
Kilde: GLOWonline.org. Brukt med tillatelse
 

LifeStyleTV sender relevante, meningsfylte og livsforvandlende programmer 24x7 til Skandinavia. Våre livsstilsfokuserte og bibelbaserte programmer er laget for å motivere til en mer aktiv og sunn livssti, hvor livet sees på som en helhet; fysisk, mentalt og åndelig.


Fälg oss via:

facebook RSS

LifeStyleTV
Gunnarsbyn Hagegården
67194 Brunskog
Sweden

  • captcha

    [hidden lang "no"]

  • ;

    Get LifeStyleTV for your iOS device:

    Vil du hjelpe ved å gi en donasjon?

    • Sverige:

    • Bankgiro: 5799-4832

    • Norge:

    • Konto: 9041.22.86196

    • Danmark:

    • Konto: 0890-0001047368

    • USA: Fradragsberettiget donasjon

    • Internasjonalt: Banktransaksjon


    • Vil du støtte månedlig?

    • LifeStyleTV trospartner

    ©2024 LifeStyleTV